Det är vanligt att få ont i hälsenan i samband med fysisk aktivitet som löpning eller hopp. Smärtan kan till exempel komma om du har tränat på ett annat sätt än du brukar, eller när du har tränat lite hårdare än tidigare.

Besvären brukar kallas hälseneinflammation fast det egentligen inte handlar om en inflammation, utan om besvär som orsakas av upprepade små skador på hälsenan.

De besvär som du kan ha i början håller sällan i sig längre än en vecka. Ibland kan de finnas kvar under en längre tid. De allra flesta blir bättre med behandling. Risken att senan ska gå av ökar inte för att du har ont i den.

Du kan också få ont i hälsenan när du blir äldre och har gått mer än vanligt, eller om du har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar om du är överviktig.

Läs även om hälsporre.

Symtom

Det är vanligt att det gör ont när du har hälsenebesvär. Du kan också känna dig stel i hälsenan, fotleden och vaden. Du kan få en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.

 

Behandling

En naprapat eller fysioterapeut kan bland annat lära dig övningar för ökad rörlighet och styrka.

För att undvika långvariga besvär är det viktigt att göra något åt dem så tidigt som möjligt. Du ska undvika att överbelasta senan, och bör till exempel låta bli att löpträna tills besvären har gått över. Receptfria värktabletter kan hjälpa mot smärtan.

Du kan tänka på att använda stadiga och bra skor, och till en början placera ett inlägg i skorna under hälen för att avlasta senan.

Du kan behöva opereras om du har svåra besvär och inte har blivit hjälpt av fysioterapi. Efter en sådan operation brukar det krävas intensiv träning under minst ett halvår innan du blir bra.